mandag 2. juli 2012

Reinåa 24 jmai 2012

En tur på torsdag 24 mai 2012:

Gikk fra der Reinåa kommer end til E14 og Stjørdalselva.
Gikk oppover Reinåbjørga. Veldig bratt. Fulgte mye av tida bekker (som jeg ikke veit navnet på) som den på det øverste bildet. 2-3 sånne spesielle bekker i området.
Rundt ca. 500 moh. begynner det å flate ut, så da ble det litt lettere å gå. Fortsatt en del snø.
Jeg gikk opp på en ås på 592 moh. Der var det absolutt helt vinterføre enda. En meter kanskje. Etterpå gikk jeg ned mot Reinåa. Veldig bratt noen steder der også, men nå nedover. Litt kronglete og komme over sidebekker og elver, men på ca. 460 moh. kom jeg meg over. Videre gikk jeg nedover langs Reinåa til jeg kom til dit Meaker Brug (sadistene) vil ha inntak til kraftverk. Spiste der, før jeg gikk videre nedover langs bredden, og filma en del og tok mange bilder. Må prøve og dokumentere så godt som mulig hvis det blir utbygging. Jeg fulgte elva nedvoer tilbake til bilen, nede ved E14.

Nå når man hører om vindkraftverk over alt, og også i dalen her, fortoner jo vannkraftverk seg nesten som rene idyllen, selv om det er helt tragisk.
I mange år nå så har alle politikere og andre sagt at vi må være forsiktige med inngrep i urørt natur, men nå når det kommer vindmøller, så er det liksom ikke så viktig:
"NVE medgir at naturinngrepene er betydelige, men sier samtidig at det er nødvendig for å nå fornybarmålene innen 2020."
HYKLERE!!!!!
Det er Meraker Brug som eier området som er aktuelt her også. - Og politikerne logrer ... !?!?!?!?!?!







Bekken står ikke på kartet, og jeg vet ikke hva den heter, men meget
spesielt løp med veldig beine streker nedover svaene

Der det har begynt å flata ut litt, og snaufjell nermer seg.  Like ved 500 moh.

Fra åsen på 592 - høgste pungte jeg var på, oppp mot der Reinåa
kommer fra. Mellom Blåstøyten o g Kjørkbyfjellet

Ned på Reinåa fra lia på vestida

Reinåa der vanndalene Meraker Brug (Sadister og vandaler) vil ha inntak til kraftverk :(:(/:(:(:(

Like ved mulig inntak og nedover Reinåa. Fonnfjellet og Røsshaugen bak

En av de flotte middels store fossene i elva

I Elvekløfta på ca. 300 moh.

Den nederste biten av elva. Det som kan sees fra veien. Her fra et stykke opp i bakken
En skikkelig sexy elvestrekning der vatnet "spretter" fra side til side"

Den nederste fossen, som ligger bak tærne for det man kan se fra veien. 

Ingen kommentarer: