søndag 22. juli 2012

Sonvatna - Skrøya - 4. juni 2012

En tur på mandag 4. juni 2012

Jeg gikk fra Sildra og stien opp til Ytre Sonvatnet, og varbortom utløpet også, og videre gikk jeg på sørida av vatnet til Sildret, som er den lille elva mellom de to vatnene. Tok en matpause ved oset av det indre vatnet. Så langs Indre Sonvatnet, og mot Skrøya. Før jeg kom dit gikk jeg oppom ei tjønn som ligger rett øst for Sonvasshaugen. Lomtjønna. Det er veldig mange "Lomtjønna" rundt om kring, og denne en av dem. Av det jeg med sikkerhet veit, så er det ihvertfall minst åtte stk. Lomtjønna bare i Stjørdal. Da jeg kom opp dit, var det både smålom, stokkand, kvinand, og andre som jeg ikke rakk å se hva hvar for noe. Skremte dessverre noen av dem men ...
Etterpå fortsatte jeg til Skrøya, og gikk først ned til oset, og så oppover elva til Skrøyfossen. Meget fin foss!
Derfra gikk jeg vestover igjen, og kom opp på Sonvasshaugen. Så, litt ned fra toppen der, fulgte jeg i samme høyde et stykke. Ca. 460 moh., før jeg gradvis kom over 500 moh., og fulgte samme høyde etstykke. Når fjellsida begynner å svinge sørover fortstte jeg ganske rett fram, og altså nedover. Kom etter hvert inn på stien som går nesten ned til Sildra igjen, og fulgte den de siste kilometeren.

Det ble 17,6 km --- 6 timer, 30 minutter.







Selv om det er tamrein, så er de jo nesten ville da - er jo aldri i noe fjøs osv.

Sildret mellom Ytre og Indre Sonvatnet - Finnkleppen til venstre. Røsshaugen og Storfjellet til høyre

Nedover Sildret, mellom Ytre og indre Sonvatnet

Indre Sonvatnet og Vålåkleppen

En smålom letter fra Lomtjønna - ble litt uskarpt, men synes det ble effektfult

Skrøyfossen i Skrøya

Ned på den vestligste delen av Sildret fra Sonvasshaugen

Ei lita regnbyge som kom ptoppen av Sonvasshaugen - ellers var det bare truende skyer på denne turen

"Bjerk i sne" eller noe sånt

Det var ganske høgt skydekke og en del sol på det meste av turen, men da jeg kom ned til parkeringa var det nesten som fjellet lukket seg. Da kom skyene nedover fjellsidene.

Ingen kommentarer: