tirsdag 26. juni 2012

Kørkbyfjellet 22.mai 2012

En tur på tirsdag 22. mai 2012

Gikk fra parkeringa ved alpinbakken i Meråker. Gikk først litt nord-østover, og litt på skrå oppover. Var noen partier uten snø. Kom over en styggedom av et inngrep. Så ut som det kunne være noe drikkevatn til hyttene nedafor - vet ikke, men det var helt endevendt landskap. Sprenging og graving som bare det. :(:(:(:( - Jeg gikk derfra og oppover Bjørnlia, og fortsatte oppover mot toppen. Måtte gå en del omveier rundt skavler som hang utfor kanten. På ca. 720 moh. begynner det å flate litt ut, og bli litt vidde, så der gikk det an å ikke gå så sikk sakk. Fra ca. 700 moh, og rundt toppen og ned til rundt 600 moh igjen, var det forresten veldig mye heilo. Nesten flokker, osm måseflokkene ved fjorden.
Fra ca. 700 moh. gikk jeg vestover mot toppen av Kørbyfjellet. Jeg så ned i kråkstaddalen, og der var det EKSTRA mye snø igjen. Elva gikk for det meste under, men noen steder var det rast ned så det var 2-3 meter ned til elva med skikkelige kanter på sida. På toppen av fjellet var det også is på tjønna enda. men den var såppas snødekt at det var ikke flatt der i det heletatt. Ganske seint ute i år.
Tok flere småpauser på vei opp, og en litt lengre her på toppen. Etterpå gikk jeg sørover ned mot det flate partiet vest for alpinbakken, på ca. 620 -640 moh., før jeg skrådde over mot bakken og gikk den ned til parkeringa igjen. Fult mulig å kjøre på ski der enda. Jeg driver ikke smed sånt jeg da, men ...

8,2 km. --- 5 timer






Litt øst for alpinbakken mot Bjørnlia omtrendt


Litt lenger opp mot Bjørnlia - Fonnfjellet og Røsshaugen bak

Mellom 600 og 700 moh.

Ganske nær toppen av Kjørbyfjellet - bl.a. Midtfjellet bak


Rett ved toppen av Kjørbyfjellet. Trondheimsfjorden bakerst

Fra toppen av Kjørbyfjellet. Gudåa nederst i skogen. Røsshaugen midt på bildet.


Over Vollådalen og med Vollåtjønna nedi gropa rett til
venstre for midten. Bl.a. Reinåhaugen bakest


Heilo med Kjølhaugen i bakgrunn. Der jeg (se karet) svinger mot øst.

Fra parkeringsplassen og nord-nordvesover




2 kommentarer:

Anonym sa...

Flott blogg med fine bilder som du lager. Ser ut som om dere også har mye snø i fjellet der oppe.

Anonym sa...

Ja men dette var jo 22. mai, men det er fortstat mye igjen. Mer enn vanlig. Har ikke vært noe varme. I går var jeg ved ei tjønn på 820 moh. Der var det fortsatt is. Ligger så langt etter med turene mine nå pga. vondt iarmer og fingre, men det kommer.
Også takk for kommentar!