fredag 27. juli 2012

Risvola, Vigdvatnet - 7. juni 2012

En tur på torsdag 7 juni. 2012.

Gikk fra parkeringa ved Risvola, og kom meg over elva etter ca. 350 meter. Gikk på myrene nordover. Navnmyra. Måtte innom noen småtjønn som ligger langs elva oppvoer der, så fortsatte jeg nordover litt lenger øst.
Et stykke inn i naturreservatet er det en ganske stor hogst. (:(:( (Rett øst for Vassvollen), men den er ganske gammel , så den er antagelig fra før det ble værna på 80-tallet, men mange flotte "tørgaddja" som nå er borte. Noen få igjen. Dette på oppoverturens ca. høgeste pungt, på ca. 420 moh.
Derfra gikk jeg ned mot Vigdvatnet. Kom ned til vatnet på østsida og fulgte bredden bort til en gapahuk som står der. Spiste der.
Etterpå gikk jeg videre langs bredden til utløpet. Jeg fulgte elva ned til brua øverste brua før stien kommer til Vigdvatnet. Derfra gikk jeg stien tilbake. til Risvola.

12,3 km --- 4 timer, 15 minutter







Vigda der jeg krysser elva. Sør-Vigda kommer inn fra venstre rundt odden der framme


Opp Navnmyra med Kliningen med snø bak


Største tjønna rett ved NR-grensa. Blåstøyten bak


To traner rett nord for tjønna på forrige bilde


En av de gjennværende tørfuruene i den hogst'n som nevnt lenger opp

Vigdvatnet

Vigda litt nedafor utløpet

Fra stien ned på Vigda og litt av Kliningen

Ganske vått på myrene enda. Spruten står rundt reinsflokken

Telebilde fra stien mot Vassvollbekken som kommer ned fra Kliningen 

Ingen kommentarer: