fredag 27. juli 2012

Litjsetertjønna mm - 11, juni 2012

En tur på mandag 11. juni 2012

Gikk fra Øverbuan, og stien opp til Litjsetertjønna. Der forlot jeg stien, og gikk langs tjønna rundt til norsida, for jeg ville se det derfra. Gikk noen meter fra tjønna og litt opp i Steindalsbekken på bort-tur, og helt nede ved bredden på tilbaketur til utløpet.
Fra utløpet fortsatte jeg langs bredden til helt øst i tjønna, og gikk myra videre østover.
Like ved vannskillet går den lille bekken opp på myra på sørsida, og jeg fulgte den opp bakken, og så gikk jeg opp til Ranglåsvollen. En liten pause der.
Etterpå prøvde jeg å finne igjen stien som en gang gikk an å følge fra Øverbuan og opp til vollen, men som ble ødelagt av hogst for noen år sida. Så er det vel enda mindre trafikk i den gjennværende biten goså kanskej, for stien er mye værre å finne nå enn før. JEg rota litt rundt og prøvde å finne den. Jeg er jo kjent i området, og trenger ikek stien, men jeg synes det bare hadde vært fint å den igjen da ... Jeg fant den til slutt, så nå tor jeg at jeg skal finne den fra nedsida neste gang jeg er der. Merka meg ei treklynge i utkanten av hogsten.
Videre brøyta jeg meg fram gjennom hogsten, og kom etter hvert inn i skikkelig skog igjen, og gikk ned mot Trollvatnet. Litt både gammel og ung skog der, men lettere å gå når skogen er gammel og ikke står på geledd, enn i en hogst.
Ved trollvatnet gikk jeg bort til vesteden og så litt utover, før jeg ikk stien opp mot Øverbuan igjen.

7,3 km --- 3 timer




 

Litjsetertjønna



Steindalsbekken rett vest for Litjsetertjønna

Litjsetertjønna nær utløpet


Dalen øst for Litjsetertjønna - Etter et vannskille lenger inn går det ned til Lauvåstjønna


Gamle trær i utkanten av Ranglåsvollen


Trollvatnet


Bubekken - bekken fra Litjsetertjønna

Ingen kommentarer: