fredag 25. mai 2012

Reinåa

En tur på torsdag 10. mai 2012:

Gikk fra brua over Reinåa ved E14, og opp i lia nord for Renå Gård. Det er veldig bratt der, men veldig fint, når man kommer opp i den skogen som ikke er så strigla, og alle de nederste greinene er døde. Det er noen spesielle bekker der. De går ganske paralelt nedover, og er veldig beine, ogveldig mye sklir de nedover på svaberget. Skikkelig lekkert.
Det begynner å flate ut rundt 400 moh. Der var snøgrensa nå. Måtte gå på fonner mer og mer, og over toppen jeg var på, og ned til et stykke ned langs elva, var det fult snøføre.
Jeg fulgte elva nedover fra der de vil ha den fordømte demningen. Det er ikke avgjort, men jeg frykter ...! :(:(:(
Jeg var litt for tidlig ute til å få vårflommen. I fjor på denne datoen var det skikkelig smeliting, og en del mindre snø på denne høyden. Så tenker jeg på, at kanskje er det dete som blir storflom, hvis 1800 liter skal gå i et jævla RØR!! Sykt! Det er ikke vært det. Det blir ALT for store inngrep.
Videre fulgte jeg tett inntil elva, sånn at jeg gikk nedtil og tok bilder og filma. Masse jettegryter og sånt i kløfta før man kommer så langt ned som det man kan se fra veien.
Den siste biten er elva helt sexy der den går på en måte sikksakk nedover, og spruter opp friske sprut som lavaen i en vulkan.
Når det er mere vatn enn nå, så er det en skikkelig flod, men det varer jo ikke mange ukene, så derfor Må vi få kunne ha denne vårflomopplevesen. Det blr det ikke noe av med kraftverk.

7,6 km --- 5 timer


























Sånne strekningen er det flere partier av nedover åssida vest for Rinåa. I flere småbekken

Solide skavler fortsatt. Her på ca. 450 moh.

Innover mot Reinåøyan og Blåpstøyten fra toppen på 592 moh.

Første fossen nedafor eventuelt inntak

Vakre trappetrinnsfosser hakket lenger ned

I elvekløfta  - her på ca. 360 moh.

Nesten nederst i elvekløfta

En skikkelig lekker strekning av fossen. Kan sees fra veien.

Den nederste skikkelige fossen før det flater ut.

Hele den nederste fossen sett fra E14

Ingen kommentarer: