søndag 13. mai 2012

Buland, Bulandsvatnet

 En tur på torsdag 3. mai 2012:

Gikk fra Buland nord for Skjelstadmark i Stjørdal, og veien nordover en kilometer. Så ut av veien og bort til demningen i Sagelva. Derfra fulgte jeg elva oppover til Bulandsvatnet. Heldigvis blir elva elvende igjen før den kommer opp til vatnet. Der tok jeg en liten pause, så gikk jeg langs kanten av vatnet noen hundre meter. For det meste åpent langs bredden med sånn litt under en meter. Fra vatnet gikk jeg sørover over til en vei som kommer fra hovedveien. Den er selvfølgelig blitt enda lenger enn på kartet :(:(:( Jeg fulgte den veien noen hundre meter tilbake. Den var det masse snø på enda. Så gikk jeg langs elva oppover mot vest igjen. Litt mindre snø på denne flate myra.
Siste biten gikk jeg gjennom skogen sørover til veienbn som går østover fra Buland. Der var det et skikkelig snøhøl enda. Vanskelig å komme over små bekker, som er dekket i utallige snøbruer - eller man må kanskje si snøtunneller - swopp, så forsvant ihvertfall den ENE foten (heh). Men jeg plumpa ikke ihvertfall. Generelt var det ganske bart på de flateste myrene, men de litt mer "klumpete" myrene, og inne i skogen, var det mer enn nok snø.
Til slutt noen hundre meter på veien til slutt før bilen.
Og som bildene viser: En ganske grå og kjølig dag dette også.

6,7 km. --- 2 timer, 25 minutter






Flaggspett like ved Buland

Ikke så fin dam akkurat, men den har så jevn kant at det ble litt stilig med sånn slørfoss-bilde
Ikke 1000% skarpt, for jeg hadde ikke stativ.

sagelva mellom Bulandsvatnet og Engelsvatnet. På oversida av dammen

sagelva mellom Bulandsvatnet og Engelsvatnet

Litt merkelig. Et spor med fuglefjær vakkert dandert i hver tå

Utløpet av Bulandsvatnet

Bulandsvatnet

sagelva mellom Bulandsvatnet og Engelsvatnet - Ganske nær Engelsvatnet

Myra på sørsida av Sagelva

Ingen kommentarer: