søndag 13. mai 2012

Rådalen

En tur på tirsdag 1.mai 2012:

Gikk fra Råvatnet ogg opp øst for Merkesbekken, som går ca. i grensa på allmenningen. Ganske mye krongling opp rundt stupet, og for å komme ut på kanten av fossen.
Etterpå er det ikke så bratt, og jeg gikk fortsatt på østisda av bekken. Da jeg kom opp på ca. 320 moh. ble det en del snø, og dermed tyngre å gå. Litt sånn vårskaresnø (eller hva det heter). Sånn halvråtten snø som ikke er skare, men som du ikke går gjennom hvis du ikke tramper ned for hardt.
Jeg fulgte bekken et stykke, som var åpen hele veien, men så gikk jeg over mot Venuvollbekken, eller Ytre Vennavollbekken, som det står på noen kart. Den går litt lenger nord. På nordsida av bekken er det ganske ødelagt av hogst, men jeg hodt meg på sørsida. Lenger ned er det hogst på begge sider. Blir så EKSTRA jævlig å gå i host med snø. På barmark er alt småkrattet en utfordring, men med snø bir det hulrom under nedbøyde lauvtrær, så: Whopp!! så forsvinner man ned.
Litt lenger ned kommer det flere bekker innpå, og det er et område med veldig fine bekker, eller småelver. Bare hogst ødelegger. Jeg kom ned til veien rett på nordsida av Bjørgtjønna, så gikk jeg veien tilbake til bilen.

5,8 km --- 2 timer, 35 minutter
Det var egentlig ganske bra vær , men så ble det ganske grått da jeg begynte å gå:







Skogen like på nordsida av Råvatnet


Like ved fossen nederst i Merkesbekken ned på Råvatnet og Rådalsveien


Merkesbekkens foss nr. 2 (fra nedsida) nord for Råvatnet


Merkesbekken brer seg lekkert utover svaet


Rødsildre ved Merkesbekken


Merkesbekken der den har begynt å flate ut


Fra høyden nord for Råvatnet mot Vålåkleppen, som er innerst i Øystre Sonvatnet


Venuvollbekken ikke lenge før den kommr ned mot Bjørgtjønna


Den nederste fossen i Merkesbekken ved Rådalen

Ingen kommentarer: