tirsdag 13. november 2012

Sildra, Skarvan - 29. august 2012

En tur på onsdag 29. august 2012:

Gikk fra Sildra parkering og en sti som tar av fra stien mot Sonvatna nesten med en gang. Gikk stien for å se hvor den går. Tidligere har jeg gått den et stykke, så har jeg gått opp mot Grønnlipynten, men har ikke gått stien til veis ende.
Vet ikke helt hvor den ender nå heller, for den forsvant etter hvert mer og mer da jeg kom bort til Sildra. Da fulgte jeg elva oppover videre opp til nedre Sildertjønna. Jeg gikk rundt denne, og fulgte elva videre oppover. Tok en matpause litt ovafor en fin foss der.

Elva deler seg og blir mer og mer bekk, men jeg fulgte det mest vannrike løpet nå ihvertfall.
Fra tjønna som ligger på 542 moh, gikk jeg opover langs elva til ei lita tjønn på ca. 750 moh. Ganske bein strekke nede i ei trang kløft. Oppe ved den lille tjønna var det ei gresshoppe eller noe lignende der som jeg tok noen bilder av. Vet ikke om vanlig "sivilisajsonsgreshoppe" er så høgt, men det ligna litt.
Etter dette gikk jeg nordover for etter hvert å begynne på tilbaketur. Gikk litt på kryss og tvers mellom småtjønn og bekker, før jeg gikk bratt ned mot Øvre Sildertjønna. Gikk ikke bort til tjønna, men litt på nordsida, og på skrå ned mot Ytre Sonvatnet. Jeg gikk et lite stykke langs bredden av vatnet, og tok en liten matpause ved naustene på vestsida - så bort til utløpet, og stien ned til Sildra parkering igjen.
Men da jeg fortsatt var oppe i fjellet så jeg at det regna skikkelig nede ved utløpet, men da jeg kom dit var det slutt, men det var skikkelig spor etter kraftig regn.

Så er jeg altså elendig til å sile ut bilder, og når det blir ca. ett bildre pr. kilometer, så blir det kanskje mye for en som vil lese innlegget?? - Fikk til å sile litt da ...

18,6 km --- 7 timer og 5 minutter





Sørvest for Grønnlipynten og opp mot toppen


Mot sørvest fra stien nedafor Grønnlipynten - Sånn skal en horisont være - uten møller!!!


Sildra - ikke så mye vatn denne dagen


Elva flater ut litt og snirkler seg vei innover fjellet


Like før nedre Sildertjønna er elva stilleflytende


Nedre Sildertjønna og mot sør


En foss rett på oversida av nedre Sildertjønna, som kan være riktig så vakker i fuktigere tider


Elva deler seg mer opp og blir til bekker. Jeg fulgte bekken til venstre


Ved denne lille tjønna svinger jeg og går nordover, og etter hvert tilbake


Været forandrer seg, og er litt todelt ei stund


Nedstigning mot Sildertjønnin igjen. Kraftige byger i vest, men jeg brega


Nede ved Ytre Sonvatnet. Bl.a. Røsshaugen og Storfjellet bak


Det kom fine solnedgangsskyer etter hvert som jeg nerma meg parkeringa

Ingen kommentarer: