tirsdag 13. november 2012

Bårdstjønnin mm - 23. august 2012

En tur på torsdag 23. august 2012:

Gikk fra veien mellom Lånke og Mostadmark. Retningen ble ganske rett vestover fra veien. Det går en traktorvei mot Lit-Lånkvollen, men jeg gikk på sida av denne. Det var ganske gjørmete.
Kom ned i en ganske trang dal på vei ned mot Bårdstjønnin. Sikkelig bratt opp på begge sider, Stor ur - særlig på nordsida, men nede i midten av dalen ganske tilgrodd. Heller digre stiener enn ur. Veldig vakker dal, med urskogspreg. Helt i vest flater dalen ut og blir en fin myrdal.

Da jeg kom ned til slutten av dalen så jeg på kartet at det var ikke så langt opp ti ei lita tjønn oppe på åsen i sør. Måtte jo opp og se pde det. Veldig kronglete og jeg måtte klyve en del, og prøve flere steder, men det var fint der oppe - så måtte jeg ned igjen. Ikke så lett det heller.

Jeg gikk bort til Store Bårdstjønna og rundt den, og hadde egentlig tenkt å gå sørover ved utløpet, men bekken mellom de to Bårdstjønnin var lat for brei, og stilleflytende, så da måtte jeg fortsette rundt neste tjønn også. Så litt til langs bekken vest for denne tjønna også, før det gikk an å krysse. Hadde støvler, men botn av bekken var ganske bob-bob synes jeg, så ...

Gikk ei ganske bratt kneik opp på sørsida av Litj- Bårdstjønna. Gikk nedover på sørsida og myrdragene østover for å unngå hogstn i åsen i nord.

Etter å ha gått under kraftlinja (kartet), kom jeg til ei vakker lita tjønna, og fortsatte ned til veien. Hadde ikke med mat på turen, så måtte jo komme meg hjem snart - mista plutselig ALL energi, og det gikk veldig tregt, så det ble veien siste biten. Litt "overtom" helt på slutten, så jeg var ikke så skjelven lenger, og tok kjangsenpå å gå opp på myra sør for der jeg parkerte og noen småtjønn der til slutt.
En veldig grå dag.







En trang fin myrdal ned mot Bårdstjønnin


Dalen ned mot Bårdstjønnin snurper seg sammen og blir ganske vill


Nederst mot Bårdtjønnin flater dalen ut og blir rolig


Lita tjønn på åsen rett øst for store Bårdstjønna


Store Bårdstjønna, med åsen jeg var på i sta


Et tranapar med en unge ved Litj-Bårdstjønna


Ei stille vakker myr. Ser at bekken går der på midten

Ingen kommentarer: