søndag 16. september 2012

Ved Sonvatna - 16. juli 2012

En tur på mandag 16. juli 2012

Gikk fra Sildra, og stien oppover til Ytre Sonvatnet og gikk først bort til en odde på norsida av vatnet med en sånn rasteplass "bord og benk". Tok en matbit der, før je gikk opp gjennom skogen til den stien lenger opp i hyttefeltet. Derfra gikk jeg den stien et stykke nordvestover - også når hovedstien snur mot sørvest. Kom bl.a. til Øyvollen, og ved bekken like etter det gikk jeg opp langs bekken og opp til to småtjønns om ligger på Kongrosletta. Nyskjerring på småtjønn.
Det ar veldig mye flekkmarihand der. Rundt vollen var det en del andre sånne typisk slåttmarkplanter. Veit ikk eom det slåes, men smatidig såpps urørt og fin skog at alt var i harmoni!

Jeg kom ned til stien like bortafor der jeg gikk opp, og fortsatte noen hundre meter, før jeg gikk ned mot elva. Veldig fin skog i området her og ned mot elva. Siste biten er det hogst, men ...
Da jeg kom ned til elva prøvde jeg å krysse den noen steder. Gikk også litt forbi Sildra, men da ble det for mye strøm med så mye vatn som var denen dagen. Gikk litt tilbake, og tok av støvlene og gikk over på et rolig sted like nedafor parkeringa. Det gikk sånn opp til knerne det meste, men på andre sida av det litt djupere - bruker jo å være sånn, men tok kjangsen på at det ikke var strøm der da. Da gikk det så vidt op i skrittet og det kilte godt (hehe).
Fra der jeg kom i land er parkeringa bare noen 10-meter borte, så jeg var framme.







Utløpet på Ytre Sonvatnet


Sør på Kongrosletta


Den øverste tjønna jeg gikk til. Skarvan bak


Sør på Kongrosletta mot nord


Fra helt i utkanten av Kongrosletta ned på Ytre Sonvanet. Storfjellet til venstre


Skikkelig flekkmarihan og myrkleggmyr


Ei lita tjønn rett under 400-meterskoten. Finnkleppen til høyre


Nede i skogen på ca. 370 moh.


Der Sona svinger fra å gå mot vest til mot sør litt før Sildra


Sona like nedafor Sildra parkering/rasteplass.

Ingen kommentarer: