lørdag 1. september 2012

Klempan, Kjeller'n - 3. juli 2012

En tur på tirsdag 3. juli 2012

Gikk fra parkeringa ved leksa ike nedafor Kinnartjønna. Gikk stien opp til venstre, så jeg først kom til Litj-Karåsen, så gikk jeg langs bekken et lite stykke, før jeg kom til en sti som gikk til Stor-Karåsen.
Etter en liten pause gikk jeg videre oppover mot Klempan. Der oppe er det mange forskjellige små topper, såd et er litt vanskeig å si hva som er hovedtopp, men det er kanskje den lengst øst. Ihvertfall er det der høyden på fjellet står, på kartet. På vesttoppen som jeg gikk opp på, er varden også stor. Tok jo flere små pustepauser under veis, men en litt lenger pause her.
Etterpå gikk jeg ned til tjønna like nedafor, og flulgte bekken nedover resten av turen.

Ved Litj-Leksdammen begynner bekken å bli mer lita elv, og der den møter bekken fra Lekstjønna, begynner det å bli mer ei vanlig elv. Ingen stor elv, men absolutt ikke bekk lenger.
Jeg veit ikke hva som er HELT korrekt, men når jeg har fulgt begge bekkene før dette åmotet, så virker det som det er det fra Klempan som er hovedløpet ... men jeg veit ikke.  Heller ikke EKSAKT hvor bekken, og seinere elva får navnet Leksa.

Jeg fulgte elva nedover hele veien til den møter elva fra Kinnartjønna. Den kommer gjennom Elvervollen, og starter hovedsaklig i Olemstjønnin litt lenger sør.
Fra dette siste åmotet gikk jeg på veien ned til parkeringa de siste noen hundre meterne, bortsett fra helt til slutt, da jeg gikk over elva for å se den siste fossen før parkeringa litt bedre.

11,9 km. --- 5 timer, 10 minutter.







Oppe på flata etter første stigninga fra parkeringa


Lita tjønn mellom Lit-Karåsen og Stor-Karåsen


Sørvestover fra vestsida av Klempan (ca. 540 moh.) Selbusjøen vises så vidt der bak


Nær toppen av Klempan (ca. 580 moh.) mot Skarvan


Fra toppen av Klempan og østover mot de andretoppene. Bl.a. Røsshaugen og Storfjellet helt til høyre

Tjønna (vet ikke navn, står ikke på kartet) rett ved toppen av Klempan

Det blir brått bratt, og bekken får fart på seg. Ikke så mye vatn denne dagen


Litj-Leksdammen


En av de første fossene etter at det har blitt ei elv (ca. 420 moh)


Stille parti før det braser utfor ned i en trang dal (ca. 410 moh.)

Ingen kommentarer: