onsdag 19. september 2012

Skogndalen - Litj-Grønningen - 19. juli 2012

En tur på torsdag 19. juli:

Gikk fra Rundstavtjønnin ved veien mellom Skjelstadmark og Markabygda. Gikk opp langs bekken oppover Skogndalen. Første delen av dalen er ganske ødelagt av hogst, men lenger opp er det mer urskog. Noen steder er det så stor og tetpakka ur at det danner seg huler - nesten grotter, der bekken går opp og ned fra friluft.
Jeg brukte litt tid der og så på flere hav de bortgjemte partiene. Brukte litt lenger tid enn planlangt. Gikk stort sett i eller like ved bekken. Det gikk en sti der, men den gikk litt bort fra bekken noen steder, så jeg gikk nedi dalen.
Da jeg kom opp til vannskillet er det ei tjønn som jeg gikk opp til. Etter det gikk jeg litt mer nordover mot Litj-Grønningtjønna, så videre langs Litj-Grønningen. I nordenden av den ble jeg VELDIG tom for energi, og jeg hadde ikke mat med, for jeg spiste jo rett før jeg dro. Brukte lenger tid enn planlagt nede i Skogndalen.
Det ble alt for langt å gå fire km. i luftlinje tilbake nå altså. Var heldigvis litt dekning like ved utløpet av Litj-Grønningen. Jeg måtte ringe, og det ble til at pappa kunne hente meg ved Grønningen. Dit var det "bare" en drøy km. i luftlinje fra der jeg ringte, og jevnt nedover. Tilbake dit jeg kom fra ville det blitt kupert terreng.
Da jeg kom ned til veien ved Grønningen gikk jeg ned til elva, så opp en liten skråning sånn jeg jeg kom til utløpet av vatnet. Så gikk jeg rolig bortover veien mens jeg venta på at pappa skulle komme.


10,7 km. --- 4 timer, 10 minutter







Bekken fra Skogndalen


I Skogndalen


Myr rett sørsøt for Svartvola ved Skogndalen


I Skogndalen


Ei slags gråtte av den tettpakka ura - Skikkelig gråttelyd fra bekken ihvertfall


Tjønna ved vannskillet rett nord for fjellet på 533 moh.


Et slags veiskille. Røkkesdalen østover, og Litj-Grønningen nordover


Litj-Grønningtjønna


Litj-Grønningen

1 kommentar:

Unknown sa...

Veldig fine bilder i flott natur. Er det bratt å gå innover fra grønningen?