mandag 18. juni 2012

Kalddalen, Buvatnet

En tur på mandag 21. mai 2012

Start å gå fra Vassbygdveien og veien som går innover på sørsida av Brekkelva, gjennom Kalddalen.Der fulgte jeg veien hetl til den kommer ned til ei hytte lengst øst. Der gikk jeg langs bredden av Almovatnet og i retning demningen. Krongla meg langs bredden, og noen steder måtte jeg litt opp i bakken for å komme forbi små stup. Jeg gikk delvis rundt halvøya som på en måte deler Buvatnet og Almovatnet. Gikk gjennom skogen ca. midt på halvøya og etter hvert langs bredden der også.  Da jeg kom innerst i bukta rett øst for demningen hørte jeg plutselig veldig til kvakking - akkurat som en gåseflokk, men for det første er det vel litt seint for trekk etter hvert, og for det andre flytta de seg fort etter som jeg gikk, så jeg så at det var masse padder. De lå i store klynger på 5-6 individer og så ut som de slåss. Noen svømte to go to omkring, og ble angrepet av 2-3 andre, og noen lå bare stille i vannskorpa og lå oppå hverandre. Parring og parringskamp kanskje? Har aldri sett de sånn før, også så mange. Var sikkert 30 stk.+ til sammen.
Jeg måtte jo gå vedere en gang, og da gikk jeg først bort over demningen, så videre på Buanveien mot avgifta. Etter litt gikk jeg ut av veien og prøvde å følge elva. Vanskelige siste biten, der det er veldig mye kratt og noen hogstrester. Mista dekselet til kameraet gjorde jeg også - åååh!
Siste biten gikk jeg Vassbygdveien tilbake til bilen .






En Bokfinkinne

Almovatnet

Noen partier med vakker gammelskog på nordsida av høavøya mellom Almo- og Buvatnet

Midt på nevnte halvøy er det et ganske urørt myrparti - En del snø igjen. Bare 140 moh.

Paddekamp (6 stk. i denne klumpen)

Paddekos - Lå i ro sånn i flere minutter

Paddekamp 2 - Den nærmeste angreip de som er lenger bak der.

Ingen kommentarer: