lørdag 9. juni 2012

Sniptjønna, Svarttjønna

En tur på tirsdag 15. mai 2012

Gikk fra veien mellom Auset og rasteplassen ved Ausevatnet. Der gikk jeg langs bekken opp til Sniptjønna, og gikk langs denne. Veldig flott dramatsik stup der, men det er veldig striglsa ung skog, men det blir kanskje bedre om noen tiår.
Videre gikk jeg delvis på en eks-traktorvei, og dlevis litt utafor, til jeg gkom til Svarttjønna. Her er det tlitt bratt å gå langs breden, så jeg måtte litt opp i lia på sørsida. Her er skogen vakker og har urskogspreg, men siden det går en slgs vei ganske tett opptil, så er vel planen sikkert å ta dette også - vet ikke.
Videre gikk jeg langs bekken fra Svarttjønna og mot et bekkemøte med bekken fra bl.a . Bakktjønna, Bakktjønndammen og Bjørgtjønna, som da altså (de to bekkene) ender i Ausetvatnet. Jeg gikk bilveien tilbake til bilen, men noen få avstikkere her og der. Ganske mye vind, så det var ikke bare lett å gå.

5,6 km --- 1 time, 35 minutter








Myra vest for Sniptjønna, med Sniptjønna der bak

Sniptjønna - Ganske dramatisk der, men noe ødelagt av at det kun er ungskog rundt stupet

To stokkender letter på Svarttjønna


Fortsatt is på Svarttjønna - 15 mai - er bare på 209 moh.

Sør for Svarttjønna er det en del fine partier med gammel skog

Bekken fra Bjørgtjønna kommer ned til bekken fra Svarttjønna

Ausetvatnet, med Liaberga Naturreservat. Litt roligere vind her

Ingen kommentarer: