onsdag 3. oktober 2012

Østre Tverrsona - 31. juli 2012

En tur på tirsdag 31. juli 2012

Gikk fra parkeringa ved Vestre Tverr-Sona. Gikk veien som går oppover langs elva til den stopper. ca. 2 km. Så opp i terrenget mot øst. Gikk til ei myr med ei lita tjønn, som ligger like ved Hevltjønna Gikk først langs denne, så gikk jeg bort til Hevltjønna, og rundt på østsida av tjønna. Derfra fulgte jeg bekken ned til Vestre Tverr-Sona. Bekken går litt på kryss og tvers og får på en måte med seg hele myra før den går ned på neste nivå. Da rekker den jo å bli ganske stor også, så det ...
Ikke så mye vatn i elva egentlig, så den var grei å kysse, men den lille bekken var ganske stor i forhold til hva man skulle tro. Men det hadde kanskje vært mindre nedbør litt lenger sør der elva starter? Ganske lokalt.
På andre sida av elva, gikk jeg sånn at jeg kom over og ut av hogst'n, så i ca. samme høyde nordvestover til jeg kom til turistforeningsløypa. Jeg fulgte den tilbake. Den går litt annerledes nå enn det som står på kartet. Det kan man se på det sporet etter der jeg gikk.
Noen burde vel forresten ta en liten tur opp og fikse litt på stien. Det begynner å gro igjen nederste biten der det har vært hogst osv.
Rett før jeg var framme gikk jeg ned langs elva på nedsida av brua og så litt på fossen under brua.









Lita tjønn vest for Hevtjønna. Grønnfjellet og Gråfjllet bak delvisk i skyer


Hevltjønna


Hevltjønna


Bekken fra Hevtjønna nedafor den første myra


Bekken fra Hevtjønna - Noen flere tilsig har kommet til


Bekken fra Hevltjønna der den komme ned i Vestre Tverrsona


Sona rett nedafor møtet med Vestre Tverrsona

Ingen kommentarer: