onsdag 31. oktober 2012

Hårskallen 14. august 2012

En tur på tirsdag 14. august 2012

Begynte å gå fra parkeringa ved Skallstuggu/ Vulusjøen, og gikk først en sti oppover mot Hårskallen. Stien deler seg noen ganger opp i fellsida, så jeg vet ikke helt hvilken sti som EGENTLIG regnes som hovedsti, men jeg kom i hvertfall inn på en sti som går litt nord for toppen etter hvert. Jeg kom opp på platået på nordsida av toppen, og gikk videre mot Skalltjønna.
Møtte på sju stk. rypeunger der. Mora så jeg ikke, men den var vel i nærheten.
Da jeg kom til Skalltjønna gikk jeg langs bredden rundt tjønna, og så oppover mot toppen av Hårskallen. Hadde egentlig ikke tenkt å gå helt opp. Da jeg var et stykke opp i bakken mot toppen begynte det å regne noe veldig. Dråper som meloner eller noe sånt. Jeg ble stående å se om regnet ga seg, men det fortsatte lenge.
Jeg gikk isteden likevel nedover igjen på sørøstsida, der jeg egentlig hadde tenkt å gå, og bekkene økte på etter hvert som jeg gikk nedover. Skikkelig skybrudd. Vanskelig å ta bilder, for linsa fikk ikke være i fred for regnet ...
Da jeg kom ned til parkeringa igjen så tok jeg en pause ned ved Skallstuggu og så litt på ting som henger på ei tavle der - bare for å dryppe av meg litt før jeg gikk inn i bilen ...


6,9 km. --- 2 timer, 50 minutter


 




 
På vei opp mot Hårskallen. Jeg gikk en sti i skaret til høyre.


En rypeflokk på sju stk. Mora så jeg ikke.


Utsikt mot sørvest. Forbordsfjellet bakerst like til høyre for midten.


Et myrplatå på nordsida av toppen på Hårskallen.


På sørsida av Skalltjønna. Hårskallen bak til høyre


Litt opp i bakken opp mot toppen av Hårskallen. Utsikt ned på Skalltjønna gjennom regnet.


Utsikt gjennom regnet fra Hårskallen mot Kjølhaugan


Nesten nede ved Vulusjøen med Hårskallen bak. Bekken svulma opp fra i stad.

Ingen kommentarer: