torsdag 9. august 2012

Storkjerringåa, Storkjerringtjønna - 30. juni 2012

En tur på lørdag 30. juni 2012:

Gikk fra der veien slutter ved Ivarsmyra i Teveldalen. Gikk bort til elva, og i det tørre elveleet opp til inntaket. Littegrann silder her også. Fra inntaket gikk jeg i terrenget oppover og litt rundt og forbi (eller no' sånt). Gikk et lite stykke øst for elva, for jeg tenkte jeg skulle gå langs den på nedtur. Hadde egentlig ikke tnekt å gå helt opp til Storkjerringtjønna, men da jeg begynte å nærme meg 800 moh., så måtte jeg nesten prøve. Hadde egentlig for lite mat med. Har ofte det - Ååååhh! - Blir ofte lenger enn jeg hadde tenkt.
Fulgte en bekk opp mot ei lita tjønn ved Storbekkfjellet, så gikk jeg over mot Stjorkjerringtjønna. Der var det fortsatt is på vatnet. Jeg gikk mot utløpet, etter å ha vært litt ved vatnet, og fulgte elva nedover. Ganske raskt etter utløpet er det en MEGET flott foss. Kaster seg nesten litt formålsløst utfor stupet (hehe). Så snur elva 90 grader mot høyre i ei trang kløft. Det er mange trønderske fosser som gjør det.
Fra fossen gikk jeg langs elva, og da jeg kom ned på ei slette like under 700 moh., tok jeg matpause. Det blåste veldig hele turen fram hit, men så ble det mye roligere, og ned på ca. 640 moh. så kom regnet, og vinden stilna. Elva er veldig fin her, men det regna så tett, at det var vasneklig å få gode bilder. Det ble EKSTRA grønt da det regna som verst da.
Da regnet ga seg etter en halvtime, så ble jeg absolutt oppspist av mygg og andre. Det ble derfor en ganske strabasiøs sisteetappe med svingende armer og fresende lepper for å blåse myggen unna munnen.

Kan ikke noe for at jeg hele turen gikk å tenkte på den mulige vindmøllepakren - Vandalisme i høy potnes!!! TOTALT unødvendig og KUN for å få penger i kassa. De sier selv at det er for å få mer fornybar energi, men det trengs ikke her i landet. Den blir bare sendt til Tyskland osv. Så sider de det er et bidrag for å få ned CO2 utslipp, men det ENESTE de EGENTLIG tenker på, er at de får "PENGER ! PENGER ! PENGER! AAAAAHH!! FANTASTISK!!! JEG BLIR RIIIIK!!!"
---
DRITTSEKKER!!!

Så er de i gang på andre sida av grensa også. Middagsfjället rett sør for Skalsvatnet.
ER VERDEN BLITT GAAAAL??!!??!!??
Det må da gå ann å tenke litt fornuft, og plasere sånn industri der folk bor, som i andre land, og ikke på de mest urørte stedene som kan tenkes!!!!!!! Flere land i syden har det i industriområder eller langs stranda der det er en vei, og like ved turistområdene - men altså - der det allerede er store inngrep.




Sia dette er et så trua område, så må jeg ha litt flere bilder for å vise det fram altså - håper du som leser ikke går lei

Fra ca. 620 moh. mot Blåhammaren og Sylan. Blir det kvite tårt her tro?

Tjønna på ca. 640 moh. der jeg svinger litt til høyre


Oppe på ca. 680 moh. Ser opp på fossen i Storkjerringåa. Håper ikke de kvite stålpene og propellene kommer noen gang

Storkjerringtjønna - "Planområdet" går opp i fjellet bak der.

Storkjerringåa rett før den kaster seg utfor kanten

Kanskje har fossen et navn. Jeg vet ikke. Den gjør som mange trønderske fosser, Snur 90 grader etter selve fallet

Fossen i Storkjerringåa litt mer forfra. På ca. 800 moh.

Storkjerringåa der jeg tok en matpause. ei vakker slette på rett under 700 moh.

Uvær over Mannfjellet og Fonnfjellet - sett fra like ved Storkjerringåa på 660 moh.

Et stilleflytende parti av Storkjerringåa på ca. 650 moh. Regnet nærmer seg meg.

Her kom regnet SKIKKELIG regn. Det varte ganske nøyaktig 30 min. Her ned på Storkjerringåa fra høyden på 649 moh.

Fra høyden på litt over 640 moh. ned på Storkjerringåa der det på kartet er tegna inn skog langs elva

Ingen kommentarer: